1
1. Kortlægning

Kortlægning går ud på at skabe et systematisk overblik over, hvad der findes af samtaler, aktører og netværk i sociale medier inden for dit område.

Derfor skal du arbejde med ”Kortlægning”:

Måske arbejder du i en virksomhed og har behov for at vide, hvordan kunderne omtaler dit brand eller måske er du journalist med ansvar for et stofområde og har brug for at finde frem til meningsdannere, som du kan bruge som kilder.

Tip:

Prøv at google denne kode: site:facebook.com eller site:twitter.com efterfulgt af ”/” og dit søgeord. Så får du et overblik over alle profiler og samtaler på Facebook eller Twitter, der handler om dit emne.

2
2. Overvågning

Når du har kortlagt samtaler, aktører og netværk inden for dit emne, kan du nu opsætte systematisk overvågning af sociale medier inden for dit emne.

Derfor skal du arbejde med ”Overvågning”:

Med en veltilrettelagt overvågning er du sikker på at høre det, når nogen taler om dit brand på sociale medier. Det giver dig mulighed for at deltage i samtaler og indgå i relationer på sociale medier. Du kan også følge med, når nogen taler om og med dine konkurrenter på sociale medier.

Tip:

Med Hootsuite (findes både i en gratis- og en betalingsversion) kan du overvåge de samtaler, der forgår lige nu på alle sociale medier.
Med Overskrift.dk (som du kan prøve gratis i 14 dage) og Meltwater (betalingstjeneste), kan du lave automatiske overvågninger af specifikke ord.

3
3. Verifikation

Verifikation er vigtigt for at kvalitetssikre resultaterne af din overvågning.

Derfor skal du arbejde med ”Verifikation”:

Hvis du arbejder på en nyhedsredaktion, skal du hurtigt kunne tjekke oplysninger, der er fremkommet på sociale medier. Hvis du arbejder for en virksomhed eller organisation, er det en god idé at baggrundstjekke en profil, inden du fremhæver den i mediesammenhæng eller deler profilens indhold.

Tip:

En af de bedste ressourcer til viden om verifikation er The Verification Handbook, som er skrevet af førende journalister fra BBC, ABC, Digital FirstMedia og andre eksperter i verfikation af digitalt indhold. Du kan downloade bogen gratis her: verificationhandbook.com

4
4. Interaktion

Interaktion handler om, hvordan du organiserer arbejdet med sociale medier. Du bør for eksempel forholde dig til, hvem der skal interagere med virksomhedens brugerne – og ikke mindst: Hvordan, i hvilken tone og hvor hurtigt, I skal reagere.

Derfor skal du arbejde med ”Interaktion”

Det er vigtigt, at de, der skal i dialog med dine brugere ved, hvad den maksimale svartid er, hvilke spørgsmål, de må svare på og hvor de skal henvende sig, hvis der opstår kritisk dialog.

Eksempel:

Mange virksomheder vælger at formulere en politik for sociale medier med anbefalinger og guides, som medarbejderne kan forholde sig til. Eksempelvis kan du se den håndbog for sociale medier, som Sveriges radio har udgivet til sine medarbejdere her

5
5. Publicering

Nu er du kommet til planlægning af, hvad du vil slå op på dine forskellige sociale medieprofiler. Publicering handler om planlægning og opslag af indhold.

Derfor skal du arbejde med ”Publicering”

Når sociale medier bliver en del af en målrettet redaktionel indsats, er det vigtigt, at du tænker over sammenhængen mellem sociale medier og de andre mediekanaler. Her bliver der behov for systematik, koordinering og optimering.

Tips:

Det er vigtigt at du publicerer dit indhold, når dine brugere er aktive på sociale medier. Ved hjælp af tjenester som fx Buffer, Followerwonk, Komfo, Hootsuite og Chartbeat kan du analysere dine brugeres døgnaktiviteter og vaner på sociale medier.

Når du skal koordinere din indsats i sociale medier med virksomhedens andre mediekanaler, er det en god idé at bruge en indholdskalender, som med fordel kan sættes op i Google Drev, så alle i et team kan tilgå og rette i dokumentet.

Se og lad dig inspirere af et eksempel på en indholdskalender fra et projekt om TV2 Sportens dælkning af Giro D’Italias start i Danmark i 2012

6
6. Præsentation

Nu skal du arbejde med at udbrede kendskabet til indholdet og de samtaler, der foregår på sociale medier – uden for sociale medier. Altså, du skal sørge for, at aktiviteterne på sociale medier ikke bliver en ”lukket fest”, hvor kun de indviede deltager.

Derfor skal du arbejde med ”Præsentation”

Ved at fortælle dine læsere, kunder og nyhedsbrevsmodtagere om de interessante aktiviteter, der foregår på dine sociale medier, kan du drive et øget publikum til disse kanaler. På den måde kan du bygge bro mellem den fysiske verden og det digitale lag.

Tip:

(Afventer tip)

7
7. Effektmåling

Dine aktiviteter på sociale medier bør tage udgangspunkt i virksomhedens overordnede mål. Du bør derfor altid kunne måle, om de aktiviteter, du sætter i værk på sociale medier, bidrager direkte eller indirekte til virksomhedens forretningsmæssige mål.

Derfor skal du arbejde med ”Effektmåling”

Effektmåling giver dig mulighed for at dokumentere, at din indsats i sociale medier leverer værdi til din virksomhed eller organisation. I modsætning til traditionelle medier kan du med sociale medier meget præcist måle, hvilken effekt, dine aktiviteter har. Det giver dig mulighed for hurtigt at kurs-korrigere og lægge indsatsen der, hvor det giver værdi.

tip:

Brug en af tjenesterne Google Analytics eller Bit.ly til at spore, hvor mange klik, dine opslag får.
Hvis du vil designe en effektmålingsplan, kan du med fordel tage udgangspunkt i The Digital Marketing And Measurement Model af Google’s Avinash Kaushik. Se modellen her

7
8. Arkivering

Endelig skal du sørge for at tage ejerskab over dit eget indhold og forholde dig til, hvordan det skal opbevares.

Derfor skal du forholde dig til ”Arkivering”:

Det er en god idé at have en backup-løsning i tilfælde af fejlsletning eller hacking. En konto kan også blive lukket uden varsel, og det er derfor vigtigt, at du sørger for at downloade vigtigt indhold fra sociale medier.

Tip:

Hootsuite.com, Backupify.com, Frostbox.com og SocialSafe.net tilbyder forskellige betalingsløsninger til løbende arkivering af indhold fra sociale medier.